duminică, septembrie 07, 2008

prestigiul social si universitatile


Citind in urma cu cateva ore un tratat de sociologie, am fost uimita sa constat cat de mult importanta se confera relatiei dintre educatie si valoarea/meritul individului. Poate cercetarile nu sunt foarte recente, sau se aplica altor societati, dar eu sustin cu indarjire ca e falsa relatia specificata. Cu aceasta ocazie imi expun parerea (mai veche, dar intarita de constatari recente) despre sistemul bologna si tot ce implica el.

Poate ca e la moda, poate e mai eficient dpdv economic si international - e o problema serioasa procentul mic de indivizi cu studii superioare din romania- insa asta nu poate fi o scuza pentru ce se intampla.

Se stie ca in trecut doar cei cu adevarat inteligenti, harnici sau bogati puteau sa isi permita o facultate. Era o concurenta dezarmanta si o presiune greu de suportat pentru un spirit mediocru. Da, atunci persoanele care frecventau o institutie de invatamant superior aveau meritele individuale prezentate.

Dar acum... cand orice fiu de mare "jmeker" intra fara dificultati la facultate, si fetite care fac parada modei prin sali de curs si amfitreate, inzorzonate, coafate si cu tocuri de 12 centimetri, doar de dragul prestigiului de a fi "fata frumoasa si educata" (nu am nimic impotriva femeilor aranjate si imbracate frumos, dar sustin principiul asortarii tinutei cu contextul, e absurd sa mergi la scoala imbracata de club). Treptat, sistemul de valori se schimba. Devine mai importanta dimensiunea masinii parcate in fata scolii, emblema firmei de pe poseta, cluburile frecventate, etc, decat performantele dovedite sau cunostintele acumulate. Profesorii insisi coboara stacheta, isi formuleaza asteptarile pe masura capacitatilor studentilor.

Si se produce o cantitate sporita de intelectuali, care au, in majoritatea cazurilor, rezultate profesionale cel mult medii, nicidecum superioare. Este absolut evident ca situatia este in dezavantajul studentilor dotati, interesati de realizari intelectuale reale si capabili sa le realizeze. Dezavantajele se manifesta pe multiple planuri: datorita scaderii standardelor sunt abordati superficial, relativ cu aptitudinile pe care le au; cresterea numarului de studenti scade posibilitatea afirmarii individuale; nu putem neglija nici presiunea colectivului, (spre deosebire de cea clasica, orientata spre afirmare prin intelect, aceasta noua este centrata pe afirmarea prin teribilism si aspect)...

voi reveni...

Un comentariu:

  1. My dear,
    Nu pot sa iti dau decat mare dreptate relativ la ce ai scris in acest articol! Este adevarat faptul ca 'jmecheria' ia locul culturii si acest lucru este, intr-adevar, ingrijorator! Referindu-ma la frumosii studenti de la diferitele facultati pe care le urmam (in special una), pot sa spun ca tot ceea ce vad este o masa amorfa de tocilari cu fitze, tzaranushi(in sens peiorativ) cu cont in banca saptamanal umplut de bietii parinti, fitzoshi si fitzoase pur si simplu, care utilizeaza un nr limitat de neuroni si celule gliale in activitatea zilnica...si lista poate continua.
    Ma bucur ca ai semnalat acest lucru si ca ai reusit sa conturezi acest fenomen atat de bine. Keep writing...u can make a difference!
    In rest te pup si have fun;)!
    Yours,
    Ralu Sz.

    RăspundețiȘtergere